Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Zdrowe żywienie

Utworzono dnia 31.05.2020

ZDROWE ŻYWIENIE

 

Przekonać malucha, że marchewka jest lepsza niż cukierek, a jabłko lepsze niż lizak nie będzie może łatwe, ale kto powiedział, że wychowywanie dzieci jest łatwe? Bardzo ważne, byśmy kształtowali nawyki żywieniowe u dziecka od najwcześniejszych lat, bo przecież od tego zależy ich przyszła kondycja i zdrowie.

7 porad, jak zachęcić dziecko do zdrowego jedzenia

1. Ważne jest, by stworzyć dzieciom możliwość poznania różnorodnego pożywienia. Jeśli chcemy, by nasze dzieci jadły z smakiem kasze, warzywa i owoce, ryby i mięso, musimy im je… przedstawić. Umożliwmy dzieciom poznanie produktu spożywczego różnymi zmysłami przed przygotowaniem z niego posiłku. Jeśli jest to możliwe, dajmy dzieciom produkt do obejrzenia, powąchania, skosztowania oraz wspólnie przygotujmy z niego prosty posiłek. Ma to dla dziecka większe znaczenie, niż opowiadanie o tym, jakie coś ma witaminki i że trzeba to jeść, by być zdrowym.

2. Warto stworzyć ogródek domowy lub przedszkolny, choćby na parapecie. Dzieci mogą samodzielnie posadzić kiełki i zioła, o które będą dbać i obserwować, jak rosną.

3. Pomocne mogą być też rozmowy z dziećmi. Na przykład można opowiedzieć o jabłku: skąd pochodzi, jak rosło, kwitło, jak powstał owoc, który dojrzewał przez całe lato, by stać się soczystym słodkim jabłkiem, lub opowiedzieć, jak powstaje chleb – od ziarenka zboża do pachnącego bochenka.

4. Dzieci w wieku przedszkolnym uczą się poprzez naśladowanie rodziców, nauczycieli oraz innych dzieci. Ważne, by posiłek odbywał się przy wspólnym stole wraz z domownikami lub w przedszkolu z uczestnictwem nauczycielki. Zarówno rodzice jak i nauczyciele są wzorem do naśladowania. Jeśli dorośli będą z apetytem spożywać ten sam posiłek co dzieci, stwarzać przyjazną i spokojną atmosferę, dzieci chętniej będą jadły nawet dla nich nieznane potrawy. Dzieci obserwują zarówno opiekuna, jak i siebie nawzajem. W grupie łatwiej przełamywać indywidualne opory.

5. Jeśli jest taka możliwość, pozwólmy dzieciom decydować, np. o wyborze dodatków. Na śniadanie nie podawajmy gotowych kanapek, lecz na dużych talerzykach ułóżmy poszczególne składniki: serek, warzywa, zioła, lub pozwólmy dosypać do owsianki wybrane nasiona czy suszone owoce. Dzieci mając możliwość samodzielnego wyboru chętniej sięgają nawet po mniej sobie znane produkty.

6. Komponując posiłki pamiętajmy, że dzieci lubią proste dania, z prostych naturalnych produktów. Wprowadzając nowy produkt należy to zrobić stopniowo, np. kaszę gryczaną przygotujmy w postaci lubianych przez dziecko pierogów.

7. W trakcie posiłków unikajmy rozmów o wpływie żywienia na zdrowie. Nie wolno zmuszać dzieci do zjedzenia dania czy porównywać do innych dzieci (np. “Zobacz jak ładnie zjadła Ola, a ty nic nie ruszyłeś z talerza…”). Presja wywierana na dziecko daje skutek przeciwny do oczekiwanego. Czas posiłku to czas delektowania się estetyką podanego dania, jego zapachem i smakiem.

Charakterystyka podstawowych grup produktów żywnościowych:

1.Warzywa i owoce spożywane codziennie w proporcji 75% warzyw, 25% owoców, są źródłem szczególnie cennych dla dzieci witamin

C i B – karotenu, wzmacniających „siły odpornościowe” organizmu. Zawierają duże ilości wody,

cennych składników mineralnych i błonnika mających bardzo korzystny wpływ na pracę przewodu

pokarmowego.

2. Produkty zbożowe to jedno z podstawowych źródeł energii w diecie człowieka.

Żywność z tej grupy dostarcza węglowodanów, soli mineralnych, błonnika i białka.

Bardzo istotnym składnikiem produktów zbożowych są witaminy z grupy B i witaminy E.

Szczególnie zalecane jest pieczywo pełnoziarniste oraz grube kasze.

3. Mleko i jego przetwory to nieodzowny element codziennego jadłospisu. W produktach z tej grupy

znajduje się pełnowartościowe białko, witaminy z grupy B, A i D, a także sole mineralne niezbędne

do rozwoju i wzrostu młodych organizmów. Należy wybierać z tej grupy produkty o jak najniższej

zawartości tłuszczu.

4. Jaja, ryby, drób i mięso, nasiona roślin strączkowych to produkty bardzo bogate w pełnowartościowe składniki odżywcze, takie

jak: białko, tłuszcze, sole mineralne oraz witaminy. Szczególnie godnym polecenia pokarmem są ryby, zwłaszcza morskie zawierające korzystne kwasy tłuszczowe.

5. Oleje roślinne, orzechy i nasiona

Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego powinno się zastępować tłuszczami roślinnymi - olejami.

Słodycze można spożywać 1-2 razy w tygodniu w niewielkiej ilości, pamiętając o bardzo wysokiej zawartości cukru w większości napojów.

Oprócz prawidłowego odżywiania istotnym elementem warunkującym prawidłowe przyswajanie składników odżywczych jest dostarczanie organizmowi wody w ilości od 1,5 do kilku litrów dziennie. Woda to najważniejszy składnik oczyszczający ciało z produktów przemiany materii. Połączenie świadomego żywienia z codziennym ruchem na świeżym powietrzu oraz uprawianiem sportów rekreacyjnych jest warunkiem prawidłowego rozwoju psychofizycznego dzieci.

 

 

Twoje pożywienie powinno być lekarstwem,

a twoje lekarstwo powinno być pożywieniem”

Hipokrates

Pogoda

Zegar

Kalendarium

Imieniny